Lustens, Kunskapens och Anarkins logotype -Världsbyggarnas egna “Kunskapens äpple”!

 

Apples första logotyp, 1976

Den första logotypen var designad av Ronald Wayne, 1976, ibland omtalad som den tredje grundaren av Apple. Logotypen visar Isaac Newton sittandes under ett träd där ett äpple dinglar ovanför hans huvud. Med texten på sidan som lyder “Newton… A Mind Forever Voyaging Through Strange Seas of Thought … Alone”.

Regnbågsäpplet, 1976-1998

Men mycket snabb, inom ett år, ersattes den av Rob Janoff skapelse; ett randigt regnbågsfärgad äpple som någon hade bitit i. Detta blev en av de största och mest spridda logotypen i historien. Enligt Janoff så skulle bettet i äpplet tydliggöra att det var ett äpple och inte en tomat.

Men här kommer även dubbeltydligheten in som Världsbyggarna är experter på. Ordet “bett” på engelska är “bite” som är en genialisk koppling till ett teknikföretag som sysslar med bites och bytes. När det gäller regnbågsfärgerna var den officiella uttalandet att man inte hade någon tanke bakom varför man hade valt detta. Steve Jobs menade senare att den fler färgade logotypen “humaniserade” företaget.

En kort förklaring först;

Humanismen sätter människan och människovärdet i centrum. Den förenar medmänsklighet och förnuft i en strävan att skapa ett bättre samhälle, där ansvaret läggs på människan själv. Demokrati och mänskliga rättigheter är universella värden som måste gälla alla människor, oavsett var man råkar leva.

Detta var vad Apple stod för. Innan man hade börjat med varumärkes slogans (som t.ex. Nike´s Just do it!) så kunde vissa varumärken och symboler vara mer laddade med flera innebörd än kanske idag. Idag måste allt läggas ut mycket tydligt pga all media brus och där funkar de olika varumärkes slogans fantastiskt bra.

Janoff sa att han inte hade någon som helst tanke på färgernas ordning i äpplet. Det råkade bara blir grönt överst där bladet sitter. Men även i denna oordning kan man tyda en sak, det finns en annan ordning. När ljuset bryter mot regndropparna finns det ett ordnat system på vilket sätt färgerna visar sig. Detta är naturlagen om de olika färgernas våglängd och hur de återges. Ytterst på regnbågen finns rött åtföljt av orange, gult, grönt, blått och avslutningsvist violett. I Apples logga förekommer inte färgerna enligt naturlagen utan utspridda i en oordning.

Denna kända logotyp har fått fler människor att haja till vad det egentligen betyder och vad den vill symbolisera. Symbolspåket finns där mitt framför oss och den är så tydlig. Men ingen har sagt det rent ut. Dock sa Jean-Louis Gassée, en höjdare inom Apple (1981-1990) och grundaren av BeOS om deras logga:

“One of the deep mysteries to me is our logo, the symbol of lust and knowledge, bitten into, all crossed with the colors of the rainbow in the wrong order. You couldn’t dream a more appropriate logo: lust, knowledge, hope and anarchy.”

Detta uttalande borde vara det tydligaste men där Jean-Louis Gassée vill få det inlindat i något mystisk föreställning. Fastän han på samma gång påstår att deras logga är en djup mysterium för honom påstår han samtidigt att de aldrig skulle kunnat ha en mer passande logga än de har och som han samnfattar med orden;lust, kunskap, hopp och anarki“. Vid första anblicken tror man att han själv inte vet vad den står för men om man granskar uttalandet ser man att han vet och att det är omgivet av mysticism.

and to represent the fact the monitor could reproduce images in color

Det monokroma vattenöverdragna äpplet, 2001-2003. (Aqua-themed version)

Företaget gick dåligt 1997 och “blödde” kraftigt. Det var här man satsade på en ny start och bytte även ut loggan. Man började experimentera med större logotyper och sätta upp de väl synligt på deras produkter så alla kunde se den. Denna trend som introducerades 1997 har man fortsatt med ända till idag. Regnbågsäpplet har en viss nostalgisk värde men företaget tyckte nu att det var mycket lättare att jobba med branding.

Varför är äpplet dränkt i vatten eller överdragen med vatten? Ja symboliken finns tydligt där. Regnbågen kan aldrig visa sig utan att det regnar. Om vi spinner vidare på de bibliska parallelerna så har det regnat på äpplet till den grad att den blivit vattenöverdragen. Vems symbol är regnbågen? Guds. Han gav den som ett fredstecken och som ett löfte att han aldrig skall förgöra något kött genom vatten igen. De som hyllar de människor som dog i syndafloden brukar faktiskt vara Världsbyggarna. Pyramiden är ofta en symbol på en byggnad tillräckligt hör för att människor på den skulle undgå en översvämning igen. Genom att också blanda ihop regnbågens färger vill man visa att man härskar över det materiella och därmed också över Guds skapelse. Men denna bedränkta äpple varar faktiskt inte så länge. Vattnet avdunstar och torkar upp och ersätts av en annan logotype.

 

Monocroma äpplet med en glasspegling, 2003- idag. (Glass-themed version)

- Frågan jag ställer mig är vad det är som reflekteras. Om man lägger märke så ser man att olika loggor har haft olika skuggningar. Det finns ett budskap här också, än om den än så länge är dold för allmänheten. Några förslag?

 

 

 

 

Den enfärgade äpplet i olika färger -cirkeln sluten.

- Vattnet helt upptorkad

- Regnbogen har ersatts av olika äpplen men en tugga i. Individualismen lovordas.

 

Appels olika slogans

Apple’s första slogan “Byte into an Apple” var myntad sen 70-tal. Från 1997-2002 har Apple kört med “Think Different” i annonser.

first slogan, “Byte into an Apple”, was coined in the late 1970s.[150] From 1997–2002, Apple used the slogan Think Different in advertising campaigns. The slogan had a lasting impact on their image and revived their popularity with the media and customers, and the grammar caused a bit of discussion (i.e. “think” is a verb, which is modified by adverbs; therefore the adverb “differently” should be used, not the adjective “different”[151]). Although the slogan has been retired, it is still closely associated with Apple.[152] Apple also has slogans for specific product lines — for example, “iThink, therefore iMac” was used in 1998 to promote the iMac,[153] and “Say hello to iPhone” has been used in iPhone advertisements.[154] “Hello” was also used to introduce the original Macintosh, Newton, iMac (“hello (again)”), and iPod.[155]

Commercials

Apple’s product commercials gained fame for launching musicians into stardom as a result of their eye-popping graphics and catchy tunes.[156] First, the company popularized Canadian singer Feist’s1234” song in its ad campaign.[156] Later, Apple used the song “New Soul” by French-Israeli singer-songwriter Yael Naïm to promote the MacBook Air.[156] The debut single shot to the top of the charts and sold hundreds of thousands of copies in a span of weeks.[156]

 

 

 

En annan mycket viktig aspekt är den samlade historian bakom en logotyp. I detta fallet kan den nästan liknas vid en individ och dess liv. Jag sammanfattar med en del ny information och infallsvinklar;

Första logotypen och födelsen var baserad på vetenskapen (Newton och gravitationen) och satte tonen av vad som skulle växa upp och bli en gigant. Innan den ens han fylla ett år fick den ett helt nytt utseende med med samma grundmentalitet.

Den regnbågsfärgade äpplet var den som var mest laddad. Lustens, Kunskapens och Anarkins logotype. Kunskap i dubbel betydelse, Newtons äpple (vetenskapen) kontra Guds (Kunskapens frukt), frukt eller äpple i Edens trädgård. Att den fokuserar på en tugga fryser tiden till den ögonblick då de första människoparen Adam och Eva gjorde uppror mot deras Gud. De bet och tog en bit av den förbjudna frukten. De ville själva bestämma, de ville ha demokrati, inte teokrati. Demokrati är alla människors vilja repressenterade men där de starkaste alltid kommer att har makten, m.a.o. en anarkistiskt demokrati.

Lustens symbol är den också för att kvinnan, Eva, tyckte den förbjudna frukten var åtråvärt och någonting att längta efter. Hon hade lust för den. Appels symbol vill att vi också skall ha samma förföriska lust för deras produkter och tjänster idag. Med deras produkter vill de locka den breda massan till att varje dag ta från kunskapens frukt och fylla vårt sinne med den och känna att Apple hjälper oss att tillfredsställa vår nyfikenhet.

Här kommer även en Apples slogan in i bilden “Think different“. Se på den bitna äpplet och tänk annorlunda! -Handla i enlighet med den kunskap vi människor har tillskansat oss genom den kraft vin fått av den förbjudna frukten.

 

gnbågesfärgernas placering i äpplet visar en anarkistisk anda, den som går emot ordning och lagar i universum. Är det en motsägelse till Newtons gravitation? Nej, eftersom det är människan som skall råda över naturen med hjälp av vetenskapen.

 

Tänker vi efter så Apple lyckats ge oss en historia som kanske inte många förstår men den finns där i undertonen och dubbeltydligheterna, och det är ett globalt företag manövrerad av Världsbyggarna. Vad vi kanske inte tänker på när vi sitter med vår iPhone eller Apple dator är att vi också har köpt deras historia. Alla företag har en och det är den man vill promota. Ny är det lättare för Apple då de är så hypade av media.

 

 

Why Apple had to abandon the rainbow


The original logo, featuring Isaac Newton sitting under an apple tree
The original logo with Isaac Newton under an apple tree
The rainbow logo, featuring a bitten apple in rainbow colors
The rainbow “bitten” logo, used from late 1976 to 1998
The monochrome logo, featuring a bitten apple in monochrome
The monochrome logo, used since 1998